Afhængig af røg – kvit det

Det kan tage lang tid at kvitte smøgerne er hvis du er blevet afhængig af nikotin. Men selvfølgelig er det muligt , at kvitte smøgerne og der er mere end en måde du kan gennemføre det på.

Først og fremmest skal du have lyst til at slippe af med denne vane. Som ryger må du identificere hvad det er for en slags afhængighed det er du har. Ryger du for at fylde et social behov for dig, eller en måde du slipper af med anspændelse og stress. Kender du baggrunden er du klar til at gå videre med næste skridt.

Så snart du har besluttet dig for at kvitte smøgerne, er der nogle trin der kan hjælpe dig på vej.
Når du tager ud, så sørg for du kun tager til ikke-ryger arrangementer. Tag sammen med venner, dine nærmeste eller andre som bakker dig op i dit rygestop og dit ønske om at forbedre dit helbred ved ikke at ryge.
Skriv dit mål ned på et papir, så vil det sætte sig fast i din bevidsthed. Lav både korte mål såvel som det langsigtede mål. De små delmål vil motivere dig løbende i processen .

En vane kan ændres på 21 dage, siges det. Det er selvfølgeligt individuelt fra person til person, men det er cirka den gennemsnitslige tid din hjerne vænner sig til en ny livsstil.
Mange rygere vil få nogle bivirkninger i forbindelse med deres rygestop. Ikke alle er lige store. Det er typisk hovedpine, søvnløshed, madlyst, træthed og overspisning. Disse symptomer vil give dig lyst til at begynde igen, men husk på de helbredsmæssige fordele ved at stoppe med at ryge.

At lave en plan og udføre den altafgørende. Sørg for ikke at friste den gamle afhængighed. Du skal ændre dine tidligere rutiner og smid ting ud som askebære, lightere og selvfølgelig cigaretterne fra dit hjem.